Spring naar bijdragen

Daphne_11

Members
  • Aantal bijdragen

    8
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

0 Neutral

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Daphne_11

    Vriendin's moeder heeft kanker

    Ik weet niet of ik hier op de juiste plek zit aangezien dit niet gaat over iemand in mijn omgeving die kanker heeft. Een goede vriendin heeft momenteel echter een hele moeilijke periode. Er is ongeveer 2 jaar geleden kanker bij haar moede geconstateerd, en is recentelijk terminaal verklaard. Na de eerste diagnose hebben ze haar slechts 6 maanden gegeven, dus aan de ene kant is het fijn dat ze toch nog "langer" leeft. Aan de andere kant is het heel moeilijk aangezien haar moeder, in haar eigen woorden, niet meer "echt" haar moeder is. Vaak snapt ze dingen niet meer, of is ze heel impulsief. Mijn vriendin heeft eigenlijk heel haar leven op pauze gezet zodat ze bij haar moeder kan verblijven en voor haar kan zorgen. Haar vader is namelijk al dik in de 70 en heeft tevens wat gezondheidsproblemen. Ik probeer m'n vriendin op de best mogelijke manier te ondersteunen, maar vind het soms moeilijk om de juiste woorden te vinden. Op het moment slikt haar moeder geen medicijnen meer (alleen om het haar zo comfortabel mogelijk te maken), dus het kan nu iedere dag over zijn. Heeft iemand ervaring met het ondersteunen van iemand die zijn/haar moeder aan deze verschrikkelijke ziekte is verloren? Ik weet dat iedereen anders is, maar ik hoop toch wat advies te krijgen over op welke manier ik er voor haar kan zijn.
  2. Daphne_11

    CICO dieet mega populair

    Hier nog iemand die hier al een tijdje mee bezig is. Zoals @Susantje al aangaf, het is heel belangrijk om strikt bij te houden wat je exact eet. Simpelweg inschatten is niet voldoende omdat je altijd denkt minder te eten dan dit eigenlijk het geval is. Na een tijd kun je het wel beter inschatten, maar vooral in het begin is portie controle erg belangrijk. Zelf merk ik ook dat zodra ik er 1-2 dagen niet mee bezig ben het heel gemakkelijk is om weer in oude patronen terug te vallen.
  3. Daphne_11

    Cholesterol verlagen met voeding

    Je kunt je (slechte) cholesterol gehalte aanzienlijk verlagen door je eetpatroon te veranderen. Ik ben geen medisch expert, maar er is veel onderzoek gedaan naar het effect dat bepaalde soorten voedsel heeft op je cholesterol gehalte. Je kunt hier online gemakkelijk veel informatie over vinden, een opsomming van een aantal belangrijke punten zijn: Eet alleen "goede" (onverzadigde) vetten, en vermijd "slechte" (verzadigde en trans) vetten. Goede vetten kun je vooral in natuurlijke producten vinden, zoals noten, avocado, vis, etc. Verzadigde vetten kun je veel vinden in dierlijke producten zoals vlees en zuivel producten. Bepaalde gewoontes kun je eigenlijk heel gemakkelijk aanpassen. Bak bijvoorbeeld met plantaardige olie i.p.v. boter, en neem eens yoghurt gemaakt van soja of kokosnoot. Aangezien plantaardige diëten op het moment razend populair zijn, heb je ruime keuze uit allerlei plantaardige vervangers voor room, melk, yoghurt, etc. Eet voldoende groenten en fruit. Lijkt logisch, maar ondanks dat we ons hier allemaal van bewust zijn, zijn er zat volwassenen die niet voldoende groenten en fruit eten. In producten zoals noten, zaden, granen, soja, en bepaalde groenten, kun je plantensterolen vinden. Plantensterolen lijkt in principe veel op cholesterol, maar kan niet opgenomen worden in onze bloedbaan (wat cholesterol wel kan). Het brengt een beschermende laag aan in je darmen, waardoor slechte cholesterol (LDL) via je ontlasting je lichaam kan verlaten. Voedsel waar een grote hoeveelheid plantensterolen in zitten zijn o.a. tarwekiemen, maïsolie, koolzaadolie, pinda's, amandelen, spruitjes en roggebrood. Eet meer havermout en ander vezelrijk voedsel. Deze beschikken over oplosbare vezels, die slecht cholesterol (LDL) verminderen. Deze soorten vezels komen ook voor in o.a. bruine bonnen, gerst en pruimen.
  4. Daphne_11

    Tips tegen maagzuur

    Ik heb regelmatig last van maagzuur. Soms zijn er lange periodes waar ik nergens last van heb, en soms heb ik er dagen/weken last van. Onlangs heb ik een aantal veranderingen in mijn leven gebracht om dit te voorkomen, en hier heb ik zeker baat bij gehad. Misschien kan dit iemand anders helpen: - Meerdere malen per dag kleine porties eten: voorheen at ik altijd drie keer per een dag een grote maaltijd. Dat is vanaf kleins af aan zo geweest, en wordt ook als "normaal" beschouwt. Sinds een korte tijd eet ik echter 5 keer per dag kleinere maaltijden. Kleinere maaltijden zijn beter voor je spijsvertering en ik merk dan ook dat ik minder last heb van maagzuur. - Bepaalde soorten voedsel vermijden: sinds ik kleinere maaltijden eet, zorg ik er ook voor dat deze gezond zijn, en geen eten bevat waar mijn maag snel op reageert. Zo probeer ik dingen als sinaasappels, koffie, kant en klaar maaltijden, etc. zo veel mogelijk te vermijden. - Mediteren: natuurlijk voorkomt meditatie geen maagzuur, maar het kan wel helpen tegen stress. Stress kan namelijk wel problemen met je spijsvertering veroorzaken. Ik probeer dus iedere dag tussen 15-30 minuten te mediteren.
  5. Daphne_11

    Terugkomende blaasontsteking

    Sommige mensen zijn helaas gevoeliger voor blaasontsteking dan anderen. Zoals bij veel irritaties geldt hier: voorkomen is beter dan genezen. Een aantal dingen die hier een rol bij kunnen spelen: - Gebruik milde douchegel zonder parfum; - Ga direct naar de WC zodra je het gevoel krijgt dat je moet gaan; - Drink voldoende water per dag. Sommige mensen zeggen dat cranberry sap goed is tegen blaasontsteking, maar ik vind dit persoonlijk niet geconcentreerd genoeg. Indien je echt vaak last hebt kun je misschien beter cranberry pillen nemen aangezien deze sterker zijn. Ze hebben wel een hoge zuurtegraad en kunnen een negatief effect hebben op sommige medicijnen, dus ik zou je aanraden om dit eerst even met je huisarts te overleggen. - Het kan ook zijn dat je gevoelig bent voor synthetische stoffen en kleding/ondergoed die te nauw aansluit, waardoor je bacteriën een gunstiger "klimaat" geeft. Losse kleding en ondergoed van katoen zouden hierbij kunnen helpen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes!
  6. Daphne_11

    Astma prikkels voorkomen

    Mijn partner heeft astma, en ik vroeg me af of er bepaalde dingen die ik zelf kan doen om het voor hem zo makkelijk mogelijk te maken. Sommige dagen heeft hij er weinig last van, maar op bepaalde momenten kan hij erg last hebben van zijn ademhaling, wat natuurlijk erg vervelend is. Zijn er hier mensen met astma / partners van astma-patiënten die tips hebben om astma prikkels zo veel mogelijk te voorkomen?
  7. Daphne_11

    Acupunctuur bij Migraine

    Sinds een aantal jaar heb ik regelmatig last van migraine. Minstens 1 keer per maand is het raak. Ik heb hier speciale pillen voor, maar zou hier toch liever een andere oplossing voor willen vinden. Ik kwam een tijdje geleden wat informatie tegen over acupunctuur. Ik heb hier zelf (nog) geen ervaring mee, en vroeg me af of iemand anders toevallig al eens acupunctuur heeft gehad, met name om migraine te voorkomen. Zo ja, heb je hier baat bij gehad of niet?
  8. Daphne_11

    Andere reactie op dezelfde pil?

    Wellicht dat er vrouwen op het forum zijn die hier over mee kunnen praten.. Ik heb voorheen jaren lang de Yasmin pil geslikt. Een jaar of twee geleden ben ik er van af gestapt, en onlangs ben ik weer met dezelfde pil begonnen. Alhoewel ik voorheen niet veel klachten heb gehad, merkte ik nu direct dat ik ontzettend last had van stemmingswisselingen, gevoeligheid etc. Heeft iemand anders hier wel eens last van gehad? Is het mogelijk dat je lichaam door de jaren heen anders op dezelfde anticonceptie pil reageert? Op het moment ben ik er mee gestopt omdat de bijwerkingen te sterk waren. Tips?
×

Belangrijke informatie

De website Doktersnel.nl plaatst Cookies, meer informatie kunt u terugvinden in onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid - door op accepteren te klikken verdwijnt deze melding.