Spring naar bijdragen

Susantje

Members
  • Aantal bijdragen

    8
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

0 Neutral

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Susantje

    Zijn bijsluiters onduidelijk?

    Het klopt dat bijsluiters grotendeels ter bescherming van het farmaceutische bedrijven worden gebruikt, echter ik heb altijd alle benodigde informatie in bijsluiters terug kunnen vinden. Het is mij een raad waarom er met poppetjes uitgelegd moet worden hoeveel mensen met en zonder een bepaald medicijn een hartinfarct zouden krijgen. Het klinkt meer als promotie voor het medicijn. Vooral dat een hartinfarct als voorbeeld wordt genomen spreekt me tegen. Dit is juist iets wat in veel gevallen te voorkomen is, waardoor dit soort medicijnen helemaal niet gebruikt hoeven te worden. Naar mijn mening zijn bijsluiters prima zoals ze zijn.
  2. Susantje

    Verschillende angsten en fobieën

    Ik ken twee vrouwen met behoorlijk eigenaardige angsten. De eerste heeft last van emetofobie, ofwel angst voor overgeven. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat ze in een restaurant of tijdens een kopje koffie halsoverkop naar het toilet rent. Meestal is er in het begin weinig aan de hand, ze voelt ze niet zo lekker, of heeft last van een beetje maagzuur, en begint dan direct angstig te worden dat ze moet overgeven. Deze angst maakt het vervolgens alleen erger, en het kan dan eventjes duren voordat ze weer rustig is. Ik heb ook ooit een huisgenootje gehad die bang was voor perziken, met name de textuur van de schil. Dit blijkt haptodysphoria genoemd te worden, en is een algemene benaming voor de angst voor het aanraken van bepaalde oppervlakken of texturen zoals kiwi's, perziken, fluweel etc. Ik heb tijden gedacht dat ze een grapje maakte, tot ze tijdens een barbecue per ongeluk een perzik uit een tasje pakje, en daarna gillend is weggerend. Dit zijn gelukkig geen fobieën waar ze dagelijks tegenaan lopen, maar dit maakt het wellicht ook moeilijker wanneer het wel gebeurt. Meestal kalmeren ze vanzelf na een tijdje.
  3. Susantje

    CICO dieet mega populair

    Eigenlijk is het dus gewoon ouderwets calorieën tellen, maar nu met een speciale naam. Wanneer je het ook echt volgt, en alles telt, kun je hier absoluut gewicht mee verliezen. Het probleem is dat het altijd een stuk moeilijker is om jezelf iets aan te leren, in dit geval alles bijhouden wat je eet, dan om iets af te leren. Bij mezelf heb ik gemerkt dat wanneer ik mezelf ook maar even de ruimte geef, ik al snel weer opgeef. Een aantal tips voor mensen die aan het CICO dieet willen beginnen: Koop een keuken weegschaal. Je denkt misschien redelijk goed in te schatten hoeveel iets weegt, maar daar kun je je nog reuze in vergissen. Met het CICO dieet is het belangrijk dat je realistisch bent. Een paar honderd calorieën extra is makkelijker te behalen dan je denkt, en kan een enorm verschil uitmaken. Gebruik een app. Je hebt tegenwoordig handig apps waar je al je eten en drinken (ook erg belangrijk!) kunt invoeren. Ik gebruik zelf "myfitnesspal" Je kunt hierin je huidige gewicht instellen, je streefgewicht en hoeveel je per week wilt verliezen. Afhankelijk van je dagelijkse beweging (ligt aan je werk), lengt en gewicht word berekend hoeveel calorieën je per dag nodig hebt. Eet je teveel? Dan zie je dat direct en weet je dus ook gelijk dat je die dag extra moet sporten. Plan je maaltijden. Constant calorieën is vervelend. Ik plan meestal voor 3-4 dagen vooruit. Ik plan dan m'n ontbijt, lunch en avond eten. Snacks en drinken voer ik meestal op de dag zelf in afhankelijk van waar ik die dag trek in heb. Ik bereid dan ook m'n maaltijden voor die dagen voor, en bewaar ze in de koelkast. Zo hoef ik eigenlijk slechts 2x per week wat langer te zitten om alles bij te houden. Wees streng maar rechtvaardig ;-) Soms heb je mindere dagen waar je je toch niet helemaal aan de planning hebt gehouden, vooral met verjaardagen en feestdagen kan het heel moeilijk zijn. Juist dit zijn de momenten waar je niet moet opgeven! De volgende dag is namelijk weer een nieuwe dag, waar je even goed kunt balansen. Beperk het aantal calorieën dat je drinkt. Je denkt misschien dat een sapje heel gezond is, maar pas wanneer je een tijdje aan het tellen bent heb je door hoeveel suikers er in kunnen zitten. Bijvoorbeeld: je neemt een lekker glas (250ml) appelsientje. Hier zit ongeveer 130 calorieën in, waarvan 21 gram suiker! Vult dit voor een lange tijd? Nee. Je kunt beter een stuk fruit pakken, of zelfs groenten met wat hummus. (Natuurlijk mag je af en toe een glaasje sinaasappelsap drinken, of een stuk taart eten. Dit is meer een voorbeeld, aangezien ik er achter kwam dat ik een kwart van mijn dagelijkse calorieën naar binnen dronk via koffie met melk, frisdrank en sap)
  4. Susantje

    Astma prikkels voorkomen

    Zoals de admin aangeeft is het belangrijk je huis schoon te houden. Dingen waar je misschien niet direct bij stil staat zijn bv. je matras, bankbekleding en gordijnen. Je kunt deze door speciale bedrijven eens in de zoveel tijd laten schoonmaken. Zet ook dagelijks even de ramen open om voldoende frisse lucht in het huis te hebben. Voor schonere lucht zou je eventueel ook een luchtreiniger aan kunnen schaffen.
  5. Susantje

    Andere reactie op dezelfde pil?

    Hoi Daphne! Helaas kan ik je niet helpen wat betreft je verschillende reactie op de yasmin pil, maar ik zou je niet aanraden om met deze pil door te gaan. Er is een tijd geleden aangetoond dat deze, en een aantal andere pillen, de kans op trombose verhogen. De yasmin is een anticonceptie pil uit de "derde generatie". Pillen uit de derde en vierde generatie blijken de kans op trombose allebei te verhogen. Een veiligere optie zijn pillen uit de "tweede generatie", zoals Microgynon 30 en Trigynon. Interessant is dat pillen uit de tweede generatie voor het eerst in de jaren 70 zijn geïntroduceerd, en pillen uit de derde en vierde generatie dus nieuwer zijn. Je zou denken dat de nieuwere pillen minder negatieve bijwerkingen hebben, maar er blijkt nog wat werk aan de winkel te zijn. Ik zou je sowieso aanraden om simpelweg even langs je huisarts te gaan, zodat jullie samen kunnen achterhalen waar je reactie aan kan liggen en welke pil (of ander anticonceptiemiddel) het best voor je werkt. Het ligt natuurlijk ook aan de reden waarom je de pil slikt. Indien je het alleen als anticonceptie gebruikt zijn er veel verschillenden opties, indien je het slikt tegen acne zul je minder opties hebben die dit kunnen voorkomen.
  6. Susantje

    Terugkomende blaasontsteking

    Heeft iemand hier regelmatig last van blaasontsteking? Al jaren heb ik hier minstens 2x per jaar last van. Soms gaat het met behulp van veel water vanzelf weg, maar vaak komt er een antibiotica kuur aan te pas. Ik heb wel eens speciale thee geprobeerd, maar hier heb ik helaas geen baat bij gehad. Heeft iemand hier ervaring mee? Eventuele tips zouden zeer op prijs worden gesteld!
  7. Susantje

    Plantur 39 tegen haaruitval onder de loep!

    Ik heb persoonlijk geen ervaring met het product, maar ik ken wel iemand die het een tijdje heeft gebruikt. Zonder resultaat. Nu weet ik dat producten anders kunnen werken afhankelijk van het haar en de hoofdhuid van de gebruiker, maar ik vind het toch wel raar dat dit soort producten vrij beloften mogen afgeven waar geen bewijs voor is. Valt dat niet simpelweg onder misleidende reclame? Zover ik weet gaat dat nog steeds tegen de Nederlandse Reclame Code in...
  8. Susantje

    Winterdip

    Het is weer zover, veel mensen om me heen beginnen te klagen over een gebrek aan energie, en somberheid. Ik merk het het rond deze tijd van het jaar ook vaak zelf, als ik niet oplet heb ik zo last van een winterdip. Hier een aantal tips gevonden die die mij persoonlijk altijd helpen: Allereerst is het belangrijk om voldoende frisse lucht te krijgen. Dit lijkt een beetje voor de hand liggend, maar toch merk ik zelf dat ik hier in het herfst/winter seizoen niet genoeg op let. Je gaat toch sneller vanuit werk direct naar huis. Ik probeer toch een aantal keer peer week lekker te gaan wandelen in de buitenlucht. Uiteraard kan voeding ook een rol spelen in hoe je je voelt. Genoeg vitaminen binnenkrijgen is een must. In de winterperiode krijgen we minder zon, dus zelf neem ik dagelijks een vitamine D tablet. Naast het slikken van vitaminen let ik ook altijd op dat ik iedere dag voldoende groenten en fruit eet. Goed wakker worden doet ook altijd wonderen. Ik heb persoonlijk meerdere wekkers nodig om wakker te worden, en ben absoluut geen ochtend mens. Ik merk dan ook vaak dat ik liever nog even blijf liggen, met als resultaat dat ik erg gehaast m'n bed uit moet om op tijd de deur uit te gaan. Dit heeft vaak een negatief effect op mijn humeur voor de rest van de dag. Toch direct m'n bed uit gaan als m'n alarm af gaat, geeft me de kans om lekker rustig wakker te worden, met een gezond ontbijt en een lekker bakje koffie. Ik merk dan dat ik met een stuk meer energie de dag begin. Hebben jullie wel eens last gehad van een winterdip? Zo ja, wat helpt jullie om hier door heen te komen?
×

Belangrijke informatie

De website Doktersnel.nl plaatst Cookies, meer informatie kunt u terugvinden in onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid - door op accepteren te klikken verdwijnt deze melding.