Spring naar bijdragen
Anoniem

Pil, antibiotica en onveilige seks

Aanbevolen berichten

Ik heb van de dokter een antibiotica gekregen (doxycycline). Deze begon ik te slikken een paar dagen voor mijn strip eindigde. Nu heb ik de 4e dag van mijn ongesteldheid onveilige seks gehad. Vorige week kreeg ik een doorbraakbloeding die waarschijnlijk door de antibiotica is ontstaan. Gisteren slike ik de laatste pil van mijn nieuwe strip. Is er een kans dat ik zwanger ben?!! Ondanks dat de onveilige seks tijdens mijn ongesteldheid was

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Anoniem,

Tijdens je ongesteldheid is er ook een kans (wel een kleine) om zwanger te worden wanneer je de pil niet consequent slikt.

Voor 2012 werd nog aangenomen dat alle antibiotica invloed hebben, nu wordt Doxycycline als "veilig" gezien. Het zou dus geen verhoogde kans mogen geven op zwangerschap, maar die kans is er wel altijd.

Ik zou even wachten tot je ongesteld wordt in deze stopweek? Mocht je er toch niet gerust op zijn dan kun je altijd een zwangerschapstest halen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Marjolijn, ik slik de pil al 2 jaar consuquent. Echter nog nooit een doorbraakbloeding gehad. Deze leek alsof ik gewoon ongesteld was. Kan het zijn dat door de antibiotica mijn “period” een week eerder is gekomen ondanks de pil? Normaal heb ik ook altijd onveilige seks met mijn vriend en dit is tot nu toe altijd goed gegaan (ook als we seks hadden tijdens de stopweek) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Anoniem! 

Ik heb in het verleden (na jaren consequent de pil te hebben geslikt) ook wel eens een doorbraakbloeding gehad, en slikte toen geen antibiotica. Je ongesteldheid kan door allerlei dingen (stress, eetpatroon, slaaptekort, etc.) beïnvloed worden, en dit hoeft dus niet perse door de Doxycycline te komen. Indien er niets in de bijsluiter van je pil / antibiotica staat over eventuele bijwerkingen zullen deze twee denk ik geen verband met elkaar hebben. Vooralsnog kun je altijd even je huisdokter raadplegen, of na je stopweek toch even voor de zekerheid een zwangerschapstest doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Marjolijn, bedankt! Ja ik kom net uit mijn examenperiode.. erg stressvol allemaal dus misschien zou dat het wel geweest zijn? Zou ik dan deze stopweek (die vandaag begint) wel nog ongesteld worden of is dit niet van toepassing door die doorbraakbloeding? Sorry heb hier niet zo verstand van

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Anoniem,

Sorry, ik heb helemaal over het hoofd gezien dat je nog had gereageerd op mijn vorige bericht. Of je na een doorbraakbloeding nog "volledig" ongesteld wordt is ook afhankelijk van je lichaam. Helaas is hier geen 1 antwoord op, aangezien iedereen anders is. Het is inmiddels alweer een paar dagen later, is alles "normaal" verlopen tijdens je stop week?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites