Spring naar bijdragen
PvRoessel

Cholesterol verlagen met voeding

Aanbevolen berichten

Onlangs had ik een gesprek met een familie vriend over cholesterol. Hij heeft last van een te hoog cholesterol gehalte en slikt medicijnen (statines) om dit te verlagen. Ik steeds meer verhalen van mensen die beweren dat je enkel met voeding je cholesterol gehalte weer naar een normaal niveau kunt brengen. Aangezien ik hier zelf geen last van heb, vroeg ik me af of iemand hier ervaring mee heeft? Wat kun je het beste eten om dit doel te bereiken, en wat kun je beter laten liggen? 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt je (slechte) cholesterol gehalte aanzienlijk verlagen door je eetpatroon te veranderen. Ik ben geen medisch expert, maar er is veel onderzoek gedaan naar het effect dat bepaalde soorten voedsel heeft op je cholesterol gehalte. Je kunt hier online gemakkelijk veel informatie over vinden, een opsomming van een aantal belangrijke punten zijn: 

  1. Eet alleen "goede" (onverzadigde) vetten, en vermijd "slechte" (verzadigde en trans) vetten. Goede vetten kun je vooral in natuurlijke producten vinden, zoals noten, avocado, vis, etc. Verzadigde vetten kun je veel vinden in dierlijke producten zoals vlees en zuivel producten. Bepaalde gewoontes kun je eigenlijk heel gemakkelijk aanpassen. Bak bijvoorbeeld met plantaardige olie i.p.v. boter, en neem eens yoghurt gemaakt van soja of kokosnoot. Aangezien plantaardige diëten op het moment razend populair zijn, heb je ruime keuze uit allerlei plantaardige vervangers voor room, melk, yoghurt, etc. 
  2. Eet voldoende groenten en fruit. Lijkt logisch, maar ondanks dat we ons hier allemaal van bewust zijn, zijn er zat volwassenen die niet voldoende groenten en fruit eten. In producten zoals noten, zaden, granen, soja, en bepaalde groenten, kun je plantensterolen vinden. Plantensterolen lijkt in principe veel op cholesterol, maar kan niet opgenomen worden in onze bloedbaan (wat cholesterol wel kan). Het brengt een beschermende laag aan in je darmen, waardoor slechte cholesterol (LDL) via je ontlasting je lichaam kan verlaten. Voedsel waar een grote hoeveelheid plantensterolen in zitten zijn o.a. tarwekiemen, maïsolie, koolzaadolie, pinda's, amandelen, spruitjes en roggebrood.
  3. Eet meer havermout en ander vezelrijk voedsel. Deze beschikken over oplosbare vezels, die slecht cholesterol (LDL) verminderen.  Deze soorten vezels komen ook voor in o.a. bruine bonnen, gerst en pruimen. 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet slim om alleen met voeding je cholesterolniveau naar beneden te brengen, het is veel efficiënter om naast een gevarieerde voeding ook voldoende slaap mee te pakken en voldoende te bewegen (dit is goed voor veel meer natuurlijk).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn moeder heeft een te hoge cholesterol. Dit heeft zij ontdekt toen ze een bloedtest ging laten afnemen. Ze doen dan een testje met cijfers tussen de één en de vijf. Het cholesterol kan bestaan uit een goede of slechte cholesterol gehalte. 

De artsen meten dan het gemiddelde door middel van een cijfer van het bloed te geven. Dit wordt gemeten tussen de één en de vijf. Alles onder de vijf is prima maar boven de vijf worden er wel medicijnen voorgesteld. 

Mijn moeder had laatst 2.6, wat dus best gunstig is. Gezien het af en toe schommelt, neemt ze voor de zekerheid een medicijn in elke dag. Ze begon met Slimvastine 40mg maar dit was niet een super een groot succes voor haar omdat ze er erg spierpijn van kreeg. Nu is ze overgestapt naar Atorvastatin 40mg, dit helpt wat beter maar ook hier komt spierpijn bij kijken, dit is één van de bijwerkingen. Ze is dus eigenlijk nog opzoek naar een medicijn wat het beste resultaat geeft wanneer ze een te hoge cholesterol heeft. Ze doet haar best met voeding maar het blijkt dat ze het soms niet kan bepalen.

Om een hoge cholesterol te voorkomen is gezond eten belangrijk, roken vermijden, geen alcohol drinken, een goede nachtrust , veel beweging en weinig eten van slechte vetten. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan want wie houdt er nou niet van genieten? Steeds moeten nadenken over je voeding en alle andere dingen die je graag doet blijft een issue maar een beetje opletten met slechte gewoontes is natuurlijk niks mis mee.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan inderdaad lastig zijn om aan je cholesterol te werken wanneer je gewend bent aan een bepaalde levensstijl. Weinig bewegen, veel snoepen en veel veel vet eten klinkt voor veel mensen als een ideale manier van leven, maar dat is natuurlijk niet heel erg goed voor je.

Ik kan uit ervaring zeggen dat je je automatisch veel beter gaat voelen wanneer je je houdt aan de instructies van Daphne en Amber. Op een zeker punt ben ik opgehouden met roken, drinken en snoepen, terwijl ik ook streng voor mezelf ben geweest wat slapen betreft. Sindsdien slaap ik dus netjes acht uur per nacht en ben ik verder heel actief. En ik heb me nooit beter gevoeld! Nu heb ik dat niet direct gedaan omdat ik me zorgen maakte om mijn cholesterol, maar ik ben in lange tijd niet zo energiek geweest!

Nu kan ik me heel goed voorstellen dat je begrijpt wat beter voor je is, maar dat je alsnog graag afentoe een biertje en een patatje naar binnen werkt. Dat kan ik me heel goed voorstellen en dat kan ook best. Net als met bijna alles zijn de twee volgende woorden heel erg belangrijk wanneer je het hebt over eten en drinken: "met mate." Zo lang je over het algemeen gezond leeft dan kan je prima afentoe een beetje gek doen, terwijl je cholesterol alsnog naar beneden zal gaan.

Het moraal van dit verhaal is dus dat je geleidelijk moet gaan proberen om je levensstijl te veranderen. Zoek naar gezonde (en lekkere) alternatieven voor bepaalde producten, drink meer water, probeer meer te slapen en blijf in beweging. Wanneer je dat lukt dan mag je best afentoe een 'cheat day' nemen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dhr_Roos je verhaal klinkt op zich wel logisch, maar het is misschien wel een beetje kort door de bocht. Het lijkt mij dat je dieet en levenswijze belangrijk zijn, maar dat je cholesterolgehalte ook voor een groot deel afhankelijk zal zijn van het individu. Iedereen steekt nu eenmaal anders in elkaar en daarmee werkt iedereen anders, toch?

Zo ken ik verschillende mensen die zich dagelijks volstoppen met allerlei troep, zoals eten van MacDonalds en snoep uit de supermarkt, terwijl zij op een of andere manier superdun blijven. En daar komt nog eens bovenop dat zij eigenlijk helemaal nooit aan sport doen of op een andere manier goed voor hun lichaam zorgen (laat staan dat ze zouden gaan mediteren).

Misschien dus even een disclaimer in je bericht zetten dat dit alleen van toepassing is indien je gevoelig bent voor een hoog cholesterol gehalte?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

@daniel123 ik zie je punt, maar ik ben het niet met je eens. Natuurlijk zijn er mensen die onmogelijk dik lijken te worden, ongeacht wat ze naar binnen werken en ongeacht hoe goed ze voor hun lichaam zorgen. Maar hoe denk je dat zij er over twintig jaar uit komen te zien? Naar mijn ervaring krijgen zulk soort mensen na jaren van verwaarlozing juist extra problemen met hun gezondheid. Zo gaan ze wanneer ze eenmaal echt volwassen zijn opeens een flinke bierbuik groeien en daar komen natuurlijk ook allerlei problemen bij kijken... Zoals bijvoorbeeld cholesterol! 

Dus zelfs wanneer je niet zo snel dik wordt dan is het geen verkeerd idee om in ieder geval een beetje gezond te leven. Op die manier werkt je lichaam gewoon beter en daarnaast zal je op een latere leeftijd waarschijnlijk ook minder klachten krijgen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Zojuist mijn eigen bloedresultaten binnengekregen en er was 1 groot minpunt: mijn cholesterolgehalte! Het is zelfs zo hoog dat de dokter een aparte afspraak wil maken om te kijken hoe ik dit goed op kan lossen.

Ik ben nog niet geïnformeerd over de uiteindelijke waarde maar dit zal wel veel te hoog liggen gezien de te maken afspraak. Nu lees ik hierboven dat er pillen worden geslikt om het cholesterol gehalte naar beneden te brengen maar hier ben ik bij voorbaat al geen fan van, ik los het veel liever natuurlijk op door mijn voedingspatroon aan te passen naar een gezond patroon en op andere natuurlijke manieren alles aan te passen. Ik ben zelf 29 jaren oud met een relatief ongezonde levensstijl dus een aanpassing maken lijkt me zo gepiept! :-) Ik zal jullie op de hoogte houden of mijn dokter ook nog specifieke tips heeft die hier niet worden benoemd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Vandaag ook direct langs de dokter gegaan om de resultaten in ontvangst te mogen nemen - mijn cholesterol niveau zit op 6.39 en dat is hoog voor op mijn leeftijd:cholesterolresultaat.thumb.JPG.e70bc1f8eceefa5a96c6d24520770d4b.JPG

Ik had het veel erger verwacht gezien de afspraak die gemaakt moest worden.

Het doel is om de LDL cholesterol te verlagen, dat is het slechte type cholesterol. De dokter kwam met een aantal standaard adviezen aan:

  • Stoppen met roken / minderen met roken
  • Minder zout eten

Minder van de volgende producten eten:

  • kaas
  • eieren
  • Rood vlees (biefstuk etc.)
  • chocolade
  • Room
  • Gebakken in olie (olijfolie mag wel)
  • Boter (wel de boters met plantaardige olie waar de speciale cholesterol melding op staat)

Verder regelmatig wandelen en bewegen. Verder nam de dokter ook een test af om de bloeddruk te meten (als dat erg hoog was geweest is dat ook gevaarlijk met een te hoge cholesterol). Verder raadde de dokter me aan om ook via Google uit te zoeken wat kan helpen :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Nooit geweten dat er verschillende soorten cholesterol zijn, zo leer je nog eens wat :). Interessant ook dat de dokter zegt dat je minder eieren en rood vlees moet eten. De rest snap ik wel, want dat zijn natuurlijk vette producten. Maar wat eieren en biefstuk betreft dacht ik juist dat het vetarme voeding is en daarom ging ik er ook automatisch van uit dat het niets dan gezond zou zijn om die veel te eten! Als ik het goed begrijp wordt dat dus vooral veel groente en fruit eten vanaf nu, of niet?

En succes met het stoppen of minderen met roken trouwens. Zelf heb ik nooit gerookt, maar wat ik zo om me heen zie is het verschrikkelijk moeilijk om daar vanaf te komen. Vrienden van mij zijn ooit een weddenschap aangegaan toen ze samen wilden stoppen: De eerste die weer ging roken moest zijn kop kaalscheren. Misschien een leuk idee om te proberen?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


  • Forumstatistieken

    • Aantal discussies
      110
    • Aantal berichten
      353
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

De website Doktersnel.nl plaatst Cookies, meer informatie kunt u terugvinden in onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid - door op accepteren te klikken verdwijnt deze melding.