Spring naar bijdragen
kim21334

Lijst met klachten, geen oorzaak?

Aanbevolen berichten

Sinds een hele lange tijd kamp ik met een flinke lijst met klachten, welke er steeds meer lijken te worden. Niet alleen is het vervelend, maar ik denk persoonlijk ook dat het niet goed is. 
Wat is er aan de hand? 

  • Ik ben een zeer korte periode ongeveer 15 kilo afgevallen. Ik sportte niet (veel) en at niet per definitie meer of minder. Ik ben 1.64 lang en ben van ongeveer 62 kilo naar 47 kilo gegaan. Er is geen ondergewicht in de familie, iedereen kampt eerder met overgewicht. Zelfs na flink sporten (krachttraining) en veel meer eten dan ik nodig heb, kom ik niet aan. 
  • Mijn stoelgang is drastisch veranderd. Wat van maximaal 1 maal per dag naar de wc gaan, is nu 3 of zelfs 4 maal per dag. Vaak is mijn ontlasting ook tegen diarree aan. Ook heb ik snel een misselijk of weeïg gevoel in m'n maag, wat wel snel weggaat. 
  • Ik heb het bijna altijd koud, pas bij 24 graden en een deken heb ik het warm, desondanks transpireer ik wel veel en ik tril bijna altijd (in m'n handen voornamelijk). 
  • Ik heb vaak last van m'n onderrug aan de linkerkant, wat weggaat of minder wordt als ik naar de wc ben geweest. Dit is bijna altijd alleen in de ochtend. 
  • Mijn haar valt meer uit en wordt steeds dunner. Ook lijkt het nog amper te groeien. 

Ik heb inmiddels al een paar keer bloed laten prikken, ontlasting ingeleverd, maar tot nu toe niks. Wat uitgesloten werd is: geen aandoening aan mijn schildklier, niks aan mijn lever, hart lijkt goed, geen gekke dingen in ontlasting zoals bloed. 

Ik ben inmiddels dus een beetje ten einde raad en zo lijkt het ook bij de artsen. Iedereen zegt dat ik niet moet zeuren, (heerlijk toch alles eten wat je wil??) maar continu ondergewicht hebben en die vreselijke stoelgang is geen pretje.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Kim, dat klinkt inderdaad niet leuk.

Heb je al geprobeerd om je dieet te veranderen? Misschien is er iets waar je lichaam niet goed tegen kan OF wat je lichaam juist nodig heeft? Probeer met ondergewicht in ieder geval voldoende vezels, eiwitten en vet in te nemen en eet regelmatig (ochtend, middag & avond met snacks tussendoor).

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Kim! 

Klinkt als een vervelende situatie. Van wat anderen mensen zeggen kun je je beter niets aantrekken. Jij kent je lichaam nu immers het beste en weet wanneer er iets fout is. Daarnaast ligt je BMI met jouw lengte & huidige gewicht op 18.2, wat betekend dat je licht ondergewicht hebt. Er zijn verschillende dingen die gewichtsverlies kunnen verklaren:

- Stress / Depressie > sommige mensen komen aan, sommige mensen vallen heel erg af. Is er momenteel iets gaande waar je veel over piekert / wat veel stress veroorzaakt? 
- Verandering in je eetpatroon > je geeft aan niet meer of minder te eten. Eet je ook nog dezelfde producten als voorheen, of ben je toevallig gestopt of juist begonnen met iets? 

Wat betreft je stoelgang, haarverlies en het constant koud hebben - dit zou in principe allemaal veroorzaakt kunnen worden door het snelle gewichtsverlies. Dunnere mensen hebben het nu eenmaal vaker koud, en snel gewichtsverlies / stress kan ook haarverlies veroorzaken. Ik heb dit zelf meegemaakt en ben na een periode begonnen met extra voedingssupplementen biotine, ijzer & zinc en zag hier uiteindelijk wel resultaat van. Let wel op dat zoals bij de meeste supplementen het een aantal maanden zal duren voordat je resultaat zult zien. 

Ben je momenteel nog bezig met meer onderzoeken? Wellicht dat ze ook je maag kunnen bekijken en een röntgenfoto kunnen maken om je rug te bekijken?

Voor nu is het in ieder geval belangrijk dat je gezond eet + supplementen inneemt om eventuele tekorten aan te vullen (wat bij snel gewichtsverlies heel vaak het geval is). Een aantal tips:

- Ga niet voor vette happen maar juist voor gezond eten waar veel voedingsstoffen inzitten 
- Eet veel noten en gezonde vetten zoals avocado: een handjevol noten kan je al direct veel calorieën geven zonder dat je jezelf hoeft vol te proppen. Hetzelfde geld voor avocado, wat verder ook vol zit met vitamine A, C, D, Calcium, Magnesium en nog meer goede mineralen
- Houdt indien nodig een "voedsel dagboek" bij of download een app zodat je precies bij kunt houden wat je eet. Naast het aantal calorieën is het bij veel apps ook mogelijk om al je mineralen en vitaminen bij te houden
- Begin direct met supplementen! Indien je lichaam deze op het moment niet zo goed opneemt heb je deze extra nodig om te verzekeren dat je voldoende binnenkrijgt. 
- Eet ook voldoende koolhydraten zoals rijst, pasta, brood & (zoete) aardappels. 
 

Ik hoop dat je in ieder geval iets aan deze tips hebt, en hoor graag van eventuele updates!

 

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites
Geplaatst (bewerkt)

Ik ben zeker mijn dieet gaan aanpassen! Ik probeer meer koolhydraten binnen te krijgen evenals calorieën en onverzadigde vetten. Probeer ik te halen uit bv noten, vis of avocado. Ik eet wel wat minder vlees. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat ik niet goed reageer op gluten, maar dat is dan ook zomaar ontstaan. Daarnaast eet ik ook veel meer eiwitten en probeer ik tegenwoordig minder suikers te nemen, maar dan zoetstoffen (nee ook niet geweldig, maar iets beter). Oja, daarnaast eet ik bijna alleen nog maar volkoren koolhydraten.

 

En ja ik heb last van stress, altijd al gevoelig voor geweest. Ik zit in mijn afstudeerjaar en werk in de horeca. Desalniettemin is mijn privé situatie rustiger geworden en ervaar ik daar veel minder stress van. Depressie kan ik me ook zeker niet voorstellen. 

bewerkt door kim21334

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Kim! 

Je dieet lijkt in ieder geval top te zijn! Hebben ze je nog niet getest op gluten intolerantie? De meeste mensen ontwikkelen dit als ze klein zijn maar het is zeker niet onmogelijk om het op een latere leeftijd te krijgen. Hoe voel je normaal gesproken nadat je brood hebt gegeten? 

Gluten intolerantie kan je stoelgang veranderen & daarnaast ook nog eens voor gewichtsverlies zorgen indien je darmen aangetast zijn en daardoor voedingsstoffen minder goed opnemen. Vooralsnog kan ik hier geen officiële uitspraak over doen, maar het is misschien wel iets om je in te verdiepen?

Stress kan verder ook veel effect hebben op je lichaam, ik denk dat veel mensen dit ontzettend onderschatten. Persoonlijk denk ik dat een goede routine, gezonde levensstijl en meditatie de top 3 dingen zijn die je kunt doen om dit te verminderen. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat ze daar momenteel nog mee bezig zijn. Ik vond het in eerste instantie niet logisch klinken (dacht altijd dat dat gepaard ging met extreme buikpij e.d.), maar als ik dit zo hoor zou het toch mogelijk kunnen zijn. Ik durf dan ook niet te zeggen hoe ik bv reageer op brood. Ik eet bij elk ontbijt wel gluten; havermout en muesli, brood of crackers en beschuit. Heb wel voornamelijk in de ochtend last van de klachten.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


  • Forumstatistieken

    • Aantal discussies
      121
    • Aantal berichten
      372
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

De website Doktersnel.nl plaatst Cookies, meer informatie kunt u terugvinden in onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid - door op accepteren te klikken verdwijnt deze melding.