Spring naar bijdragen
Daphne_11

Tips tegen maagzuur

Aanbevolen berichten

Ik heb regelmatig last van maagzuur. Soms zijn er lange periodes waar ik nergens last van heb, en soms heb ik er dagen/weken last van. Onlangs heb ik een aantal veranderingen in mijn leven gebracht om dit te voorkomen, en hier heb ik zeker baat bij gehad. Misschien kan dit iemand anders helpen: 

- Meerdere malen per dag kleine porties eten: voorheen at ik altijd drie keer per een dag een grote maaltijd. Dat is vanaf kleins af aan zo geweest, en wordt ook als "normaal" beschouwt. Sinds een korte tijd eet ik echter 5 keer per dag kleinere maaltijden. Kleinere maaltijden zijn beter voor je spijsvertering en ik merk dan ook dat ik minder last heb van maagzuur. 
- Bepaalde soorten voedsel vermijden: sinds ik kleinere maaltijden eet, zorg ik er ook voor dat deze gezond zijn, en geen eten bevat waar mijn maag snel op reageert. Zo probeer ik dingen als sinaasappels, koffie, kant en klaar maaltijden, etc. zo veel mogelijk te vermijden. 
- Mediteren: natuurlijk voorkomt meditatie geen maagzuur, maar het kan wel helpen tegen stress. Stress kan namelijk wel problemen met je spijsvertering veroorzaken. Ik probeer dus iedere dag tussen 15-30 minuten te mediteren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Daphne, goede post! Maagzuur kan inderdaad een gevolg zijn van stress, dus naar mijn ervaring is dat het meest belangrijke punt om op te letten. Mijn advies is om vooral voldoende te slapen (of mediteren) en om te proberen om druk te verminderen (bijvoorbeeld met werk, school en ga zo maar door).

Verder lijkt het me inderdaad logisch dat voeding een belangrijke rol speelt. Dat is tenslotte hetgene dat over het algemeen in je maag terechtkomt! De reden waarom dingen zoals sinaasappels en koffie een negatieve invloed kunnen hebben is omdat ze een relatief hoge zuurgraad hebben. Hieronder vallen dus citrus vruchten en bepaalde dranken, maar ook vooral producten met een hoog suikergehalte. Nu hoef ik jou niet te vertellen dat het altijd een goed idee is om ongezonde hapjes te ontlopen, maar dat lijkt dus dubbel op te gaan indien je last hebt van maagzuur!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld

Nu aanmelden

• Forumstatistieken

• Aantal discussies
      137
    • Aantal berichten
      375
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

De website Doktersnel.nl plaatst Cookies, meer informatie kunt u terugvinden in onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid - door op accepteren te klikken verdwijnt deze melding.