Spring naar bijdragen
rotterdammer_72

Zijn bijsluiters onduidelijk?

Aanbevolen berichten

Ik las zojuist een artikel op NRC waarin werd besproken of bijsluiters op het moment duidelijk genoeg zijn. Ton de Boer is hoogleraar farmacotherapie, en sinds deze zomer baas van het CBG (College ter Beoordeling van Geneesmiddelen). Hij vind dat bijsluiters niet duidelijk genoeg zijn, tenzij je een geneeskundige opleiding hebt. Hij gaf daarbij aan dat bijsluiters op het moment meer als juridische documenten worden beschouwt, om zo te voorkomen dat gebruikers schadevergoeding kunnen ontvangen mocht er iets fout gaan. Verder geeft hij aan dat ook de gunstige effecten beter aangekaart moeten worden, en dat er  beter onderzocht moet worden welke bijwerkingen echt voor kunnen komen. Een voorbeeld van een verandering die toegepast zou kunnen worden is een uitlegdocument bij medicijnen ontwerpen. Als voorbeeld wordt hart- en vaatziekte genoemd.  Hier zou d.m.v. tekeningen met poppetjes  uitgelegd kunnen worden hoeveel mensen in de komende 10 jaar een hartinfarct zouden krijgen zonder het middel. Met eenzelfde soort tekening zou vervolgens ook aangegeven worden hoeveel mensen er een hartinfarct zouden krijgen wanneer dit middel wel gebruikt wordt, minder dus.

Wat vinden jullie hiervan? Zijn bijsluiters te ingewikkeld of is het zo prima? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klopt dat bijsluiters grotendeels ter bescherming van het farmaceutische bedrijven worden gebruikt, echter ik heb altijd alle benodigde informatie in bijsluiters terug kunnen vinden. Het is mij een raad waarom er met poppetjes uitgelegd moet worden hoeveel mensen met en zonder een bepaald medicijn een hartinfarct zouden krijgen. Het klinkt meer als promotie voor het medicijn. Vooral dat een hartinfarct als voorbeeld wordt genomen spreekt me tegen. Dit is juist iets wat in veel gevallen te voorkomen is, waardoor dit soort medicijnen helemaal niet gebruikt hoeven te worden. Naar mijn mening zijn bijsluiters prima zoals ze zijn. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites