Spring naar bijdragen
Amber

Iemand tips voor mijn neus?

Aanbevolen berichten

Mijn neus is vaak verstopt. Of het nou zomer of winter is, het lijkt erop dat ik regelmatig verkouden ben. Ik ben al eens eerder naar een huisarts geweest en een aantal verschillende neussprays geprobeerd maar ook die lijken niet te werken. Als ik in Nederland ben heb ik overigens minder last dan in het buitenland. Wellicht kan het te maken hebben met het klimaat. Vaak heb ik een kriebel in mijn neus en dat kan wel eens doorlopen naar de keel. Uiteindelijk ontstaat er een niesbui wat kan oplopen tussen 10 à 15 niezen. Ik word hier soms erg moe van en mijn energielevel gaat dan ook naar beneden, wat vaak erg vervelend is omdat mijn ogen beginnen met prikken en ook wel eens gaan jeuken. Hierdoor is mijn concentratie ook minder, gezien er slaap ontstaat. Wanneer mijn neus begint met lekken, moet ik er continue een zakdoek bijhouden. Dit is ook niet altijd plezierig omdat ik dan met een rode en schrale neus rond moet lopen. Je zou denken dat mijn neus dan open staat maar helaas niet. Het lekt terwijl ik moet ademen via mijn mond. Ik moet wel bekennen dat mijn neus gevoelig is dus soms ben ik nerveus om iets in mijn neus te stoppen (zoals medicatie). Heeft iemand tips voor mij om mijn neus eventueel te laten ontstoppen? Dat zou een hele opluchting zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Amber welkom op het forum!

Dat klinkt niet fijn.. Weet je ook wat er anders is aan je situatie in het buitenland? Misschien ben je extra gevoelig voor een bepaalde stof die in de lucht hangt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hi, bedankt voor je reactie! Het zou wellicht kunnen liggen aan een stofje in de lucht. Het ligt er ook wel aan in welk land ik ben. Ik ben dan ook altijd opzoek naar fijne zakdoekjes om het verloop van mijn lekkende neus een beetje te verzachten. Keer op keer mijn neus snuiten is natuurlijk ook niet al te goed. Zelf gebruik ik meestal de zakdoekjes van Tempo. Ik krijg ook wel eens een benauwd gevoel. Heb je zelf ervaring met een verstopte neus wanneer je in een ander land bent?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee ik heb zelf gelukkig nooit echt last van een verstopte neus tenzij ik goed verkouden ben, maar als ik op andere medische websites kijk dan heeft het meestal de volgende oorzaken:

Roken kan een oorzaak zijn, Boompollen, graspollen, huisstofmijt, huidschilfers van huisdieren.. Maar het kunnen ook dingen zijn zoals parfum, alcohol, inspanning etc.

Ik zou proberen te achterhalen wat er precies anders is in het buitenland dan in Nederland. Nederland kent bijvoorbeeld een relatief schone lucht (ook afhankelijk van waar je woont), misschien ben je in het buitenland meer in de steden? (meer uitstoot in de lucht)

Wist je trouwens dat het altijd beter is om je neus langzaam op te halen in plaats van te snuiten? Als dat natuurlijk nog mogelijk is, ligt eraan hoe verstopt je neus is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is zeker zo dat Nederland een schone lucht kent, ook gezien het aantal groen met bomen. Ik merk wel dat wanneer ik in een land ben waar weinig bomen en/of planten zijn, ik meer last heb van kriebel in mijn neus en mijn ademhaling word zwaarder. Wellicht zou ik eens een allergietest moeten doen. Ik probeer mijn neus niet te hard te snuiten omdat ik weet dat dit niet goed is maar continue mijn neus ophalen is ook geen pretje voor een ander. Heeft er iemand ervaring met een goede neusspray? Daar ben ik eigenlijk naar op zoek, gezien ik al verschillende heb geprobeerd voor mijn neus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn een heleboel verschillende soorten neussprays te koop bij de apotheek en bij de kruidenier. Naar mijn idee werken ze allemaal even goed, dus wat mij betreft kan je het beste voor het goedkoopste product op de plank gaan.

En als je nog een stapje verder wilt gaan dan heb ik een mooie tip voor je: Zout water werkt in principe hetzelfde als neusspray, dus als je het niet erg vindt om zonder spuit te werken dan heb je waarschijnlijk al een oplossing voor je probleem in huis! Het is overigens wel een goed idee om kraanwater eerst even te koken om het te steriliseren voordat je het hiervoor gebruikt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo meneer Roos,

Bedankt voor uw reactie. Ik heb meerdere neussprays geprobeerd maar ik heb er zelf nog geen geluk mee gehad. Gezien de doktoren vaak wat duurdere medicatie adviseren wat natuurlijk niet altijd even goed hoeft te zijn, zal ik inderdaad eens kijken voor een wat goedkopere neusspray en ga het zeker proberen. Bedankt voor uw tip over zout water. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje eng klinken omdat mijn neus zeer gevoelig is. Heeft u het zelf ook al eens geprobeerd? Het zou overigens best wel eens kunnen helpen omdat zout bij meerdere medische voorzieningen wordt gebruikt.  Ik moet er even goed over nadenken voordat ik het ga proberen omdat ik helaas best wel een watje ben als het gaat om mijn neus. Uiteraard wil ik alles overwegen om een verbetering te krijgen want daar gaat het uiteindelijk om. Nu heb in inmiddels zakdoekjes van Tempo gekocht met Kamille en Aloë Vera. Dit is wel echt heel fijn en het verzacht erg goed. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Amber,

Ik snap dat het een vervelend probleem is, maar ik zou er niet al te veel tijd in stoppen als ik jou was. Zoals ik eerder al zei zijn die sprays allemaal heel erg vergelijkbaar, dus als je het makkelijk wilt maken dan kan je gewoon een paar goedkope opties proberen om te zien wat er dan uitkomt.

Wat het zout water betreft vraag je of ik het zelf ook wel eens heb uitgeprobeerd. Ja en nee. Zelf heb ik nog nooit zout water opgesnoven vanuit een glas of een pipetje of wat dan ook, maar ik heb wel op verschillende momenten zout water naar binnen gekregen en toen leek het verrassend goed te werken. Zo heb ik bijvoorbeeld gemerkt dat zwemmen in de zee voor mij een geweldige oplossing is voor een verstopte neus. Het enige dat ik hoef te doen is een duik nemen in de zee (natuurlijk wel met mijn hoofd onder water) en binnen de kortste keren is mijn neus helemaal leeg en schoon! Ongeacht het feit dat ik het niet op een 'medische' manier heb geprobeerd ben ik er zelf dus wel van overtuigd dat het werkt.

Ik zou zeggen probeer het een keertje uit en zie wat er gebeurt. En zo lang het voor jou nodig is om je neus af te vegen met zakdoekjes is het inderdaad geen verkeerd idee om voor de extra zachte versie te gaan. Niets is zo irritant als een rode en geïrriteerde neus en bovenlip doordat je goedkope zakdoekjes hebt gebruikt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

De website Doktersnel.nl plaatst Cookies, meer informatie kunt u terugvinden in onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid - door op accepteren te klikken verdwijnt deze melding.