Spring naar bijdragen
Dhr_Roos

Wat is beter, een kroon of een veneer?

Aanbevolen berichten

Eén van mijn voortanden is al lange tijd iets donkerder dan de rest. Hij is schijnbaar wel gezond, maar ook een beetje gelig en ik vind dat er persoonlijk heel storend uitzien.

Ik heb hierdoor besloten om naar de tandarts te gaan zodat hij mij kan helpen. Naar ik begrijp zijn de twee meest voor de hand liggende opties het nemen van een veneer en het nemen van een kroon. Dit is wat ik tot nu toe heb meegekregen:

• Bij een kroon wordt bijna de hele tand weggeslepen, tot er niet meer dan een stompje overblijft. Vervolgens zet de tandarts er een nieuwe tand (ik denk van porcelein) op en die wordt met een of andere superlijm vastgezet. Dit is de duurdere optie.
  • Bij een veneer wordt alleen het buitenste laagje weggeslepen, waarop de tandarts een klein laagje met kunstmatig spul om de achterblijvende tand heen plakt. Dit is dus een iets minder ingrijpende procedure en dit kost ook wat minder.

Nu heb ik begrepen dat de veneer over het algemeen meer voordelig is, aangezien je minder van je eigen tand hoeft af te slijpen en het ook nog eens minder kost. Het schijnt alleen dat een veneer ook minder sterk is dan een kroon en ik wil natuurlijk niet over een paar maanden terug naar de tandarts voor een nieuwe ingreep. Wat denken jullie hiervan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld

Nu aanmelden

• Forumstatistieken

• Aantal discussies
      137
    • Aantal berichten
      375
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

De website Doktersnel.nl plaatst Cookies, meer informatie kunt u terugvinden in onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid - door op accepteren te klikken verdwijnt deze melding.