Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Een paar weken geleden stond ik in de badkamer mijn haar te borstelen. Tot mijn grote verbazing had ik ineens een pluk haar vast in mijn hand, niet zomaar een pluk wat normaliter in je borstel of kam blijft hangen maar dit was abnormaal veel. Direct keek ik in de spiegel of ik kon zien waar het vandaan kwam. 

Ik zag een kleine spot met minder haar. Dat stukje haar zal wel weer terugkomen, dat was mijn eerste gedachte. Ik ging vervolgens gewoon naar mijn werk met totaal geen zorgen om dat pluk haar. Ongeacht dat het ging om nogal wat haar maar ik kon niet bedenken dat het erger zou worden.

De dag erna wanneer ik weer aan het borstelen ben, viel mijn mond wagen wijd open voor een paar seconden. Ik schrok me rot. Dit kan niet goed zijn. Ik zie een spot met minder haren van ongeveer een 2 euro munt zo groot. Ik draaide een paar keer mijn ogen van links naar rechts om te bedenken wat er aan de hand kan zijn. Zo hard trok ik toch niet aan mijn haar? Ik twijfel plotseling wat ik fout heb gedaan. Ik begon ook nog te kijken naar mijn borstel, want wie weet is dat ding wel kapot. Nee met mijn borstel was niks aan de hand, het zag er normaal uit. Een paar dagen later is de plek volledig kaal en toen bleek dat ik naast mijn kruin nog een plek achter in mijn nek had. 

Wat er allemaal door mijn hoofd ging dat ging heel snel. Ik zal toch geen haaruitval krijgen? Op deze leeftijd! Dat kan ik niet geloven. Ik heb een bos vol met donker bruin haar. Eerlijk gezegd ben ik best wel ijdel en blij met wat ik heb. Het enige wat er in me op kon komen was dat het wel weer zal aangroeien. Misschien heb ik wat gegeten waar ik niet tegen kan en nu reageert mijn lichaam er extreem gek op. 

Ik laat het even bezinken en probeer mezelf kalm te houden. Ik ben altijd wel iemand die in eerste instantie schrikt maar ik trek altijd weer snel mijn wenkbrauwen en schouders op door mijn positieve instelling. Ik denk dan: er zijn heus wel ergere dingen in het leven. 

Een paar dagen later, kijk ik in de spiegel om de kale plekken te bekijken. Ik vind het toch gek. Hoe kan ik nou ineens een kaal plek op mijn hoofd hebben? Natuurlijk zit het me niet helemaal lekker en ik ga op onderzoek uit op het internet. Ik lees hier en daar wat intense verhalen. Ik lees iets over alopecia. Het hoeft absoluut niet zo te zijn maar het zou daar wel eens mee te maken kunnen hebben. Ik hoop het natuurlijk niet maar ik ben nog niet langs een dokter geweest. Daar ga ik maar eerst eens een afspraak bij maken. Ik ben toch benieuwd of iemand ervaring heeft met een plotselinge haaruitval? Wellicht is er iemand bekend met alopecia? Alle tips en/of informatie is van harte welkom.

bewerkt door Zonnetje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat een indrukwekkend verhaal zeg. Ik vind het vooral knap dat je er zo nuchter bij blijft. Dat is natuurlijk erg positief wanneer je tegen lichamelijk of andere problemen aan loopt. Ik wil zeker niet voorlopen op de feiten maar als ik het zo lees, dan lijkt het inderdaad op Alopecia. Een kennis van mij heeft hier ook mee te maken. Hij heeft het op ongeveer dezelfde wijze ontdekt als jij. Eerst een pluk en toen werd de spot steeds groter. Als je wilt kan ik vertellen over zijn ervaring? Zou je dat dan voor de zekerheid even willen aangeven? Omdat ik niet zeker weet of je daar behoefte aan hebt. Maar wel in je verhaal lees dat je mensen zoekt met ervaring. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt Noah voor je reactie. Ja zeker, ik zou het juist heel fijn vinden om te horen over jouw ervaring met je kennis. Ik vind het vaak erg handig om verhalen van andere te horen voordat ik zelf conclusies ga trekken of research ga doen. 

Alvast bedankt. Ik zie graag je nieuwe reactie tegemoet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals ik eerder aangaf, begon het bij mijn kennis ook met een pluk haar wanneer hij zijn haar stond te doen. De meeste mannen gooien een beetje gel in het haar door middel van de handen door de haren te strelen, wat hij dus ook stond te doen. Hij wilde zijn handen wassen en opeens hing er best een hoeveelheid haren aan zijn handen. Vervolgens keek hij in de spiegel en zag een spot met wat minder haar erop zitten. Een paar dagen later bleek die spot volledig kaal te zijn. Hij schrok zich rot! Hij ging toen direct naar de dokter en de dokter gaf aan dat het hoogstwaarschijnlijk om Alopecia Areata ging. Hij had net als jij ook op het internet zitten kijken om hierover wat meer informatie te kunnen vinden. Wat er voornamelijk stond is dat het verloop van de ziekte bijzonder grillig en onvoorspelbaar is dus je in feiten absoluut geen idee hebt wat er kan gebeuren. Het kan weggaan, het kan ook weer terugkomen. Ook kan je volledig kaal worden op je hoofd maar dat heet Alopecia Totalis. Wat er ook nog bestaat is om je lichaamshaar te verliezen dit is Alopecia Universalis. De laatste twee zijn best extreem. Bij mijn kennis kwamen deze gelukkig niet uit de diagnose, wel heeft hij te doen met Alopecia Areata. 

Mocht je vragen hebben, laat het maar weten hoor.

bewerkt door Noah

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik me afvraag is, hoe hij eronder is? Ik kom misschien wel erg nuchter over maar diep van binnen vind ik het ergens toch wel eng en spannend wat me te wachten staat. Welke behandeling hebben ze uitgevoerd bij je kennis? Ik heb gisteren een afspraak gemaakt bij de huisarts. 

Momenteel is de kale spot best wel glad, alsof ik daar nooit haar heb gehad. 

Ik hoop dat ik gewoon wat verkeerd gegeten heb of het is wellicht een bijwerking van een allergische reactie, in de hoop dat mijn stuk haar gewoon weer aangroeit.

We zullen zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een directe collega van mij heeft Alopecia, hij is er heel relaxed onder (helpt waarschijnlijk dat het een man is).

In het verleden probeerde hij de kale plekken met gedeeltes van een pruik op te vullen (dit is een behandeling die hij niet zelf kon uitvoeren), uiteindelijk heeft hij besloten om alles er maar af te halen. Zonlicht lijkt bij hem invloed te hebben, in de zomer is het minder zichtbaar dan 's-winters. Behandelingen hebben bij hem helaas niet geholpen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Zonnetje,

In eerste instantie begon mijn kennis wel een beetje paranoïde te worden toen hij erachter kwam dat hij Alopecia heeft. Hij ging opzoek naar oplossingen wat ook wel eens zwaar en soms tegen viel. Nu heeft hij er sowieso vrede mee en hij begrijpt niet waar hij zich zo druk om heeft gemaakt al die tijd. Maar goed, allerlei emoties die voor ieder mens anders zijn en waar ieder mens anders mee omgaat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites