Spring naar bijdragen
Noah

Iemand ook last van een liesbreuk?

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds ik klein ben al last van een bult bij mijn lies. Mijn moeder was toentertijd met mij naar de dokter geweest en hij zei dat het ging om een liesbreuk. Er was nog geen gevaar dus echt veel hoefde nog niet te gebeuren. Naar mate de jaren voorbij gingen, had ik nog altijd last van een bult. Wanneer ik moest hoesten of niezen, kwam de bult weer tevoorschijn. Het deed geen pijn maar het is toch vreemd om een bult te hebben op plekken waar je die liever niet hebt. Het aparte vond ik dat de bult af en toe zichtbaar was maar ook weer verdween en dat herhaalde zich steeds.

Ik was 14 jaar en toen ben ik hier weer voor naar de dokter gegaan. Gek genoeg zei deze dokter hetzelfde als de vorige. Hij zei dat het in principe geen kwaad kon maar wanneer ik ouder zou worden, zou het wel verstandig zou zijn om een extra check te doen. Dit zou dan worden bepaald aan de grote van de bult. Ik had er vrijwel niet echt problemen mee. Soms begon het een beetje te irriteren, een soort trekkerig en branderig gevoel. Alsof er spanning stond bij de omgeving van mijn lies. Ik trok me er niet zoveel van aan want ik was jong en ik sportte veel. Dus het was niet zo dat ik er vaak last van had maar zo nu en dan. 

Tien jaar later kreeg ik toch meer last en besloot opnieuw naar de dokter te gaan. Ik vroeg me toch wel af of er nu maatregelingen genomen moest worden. Want een liesbreuk gaat niet voor niks over lijkt mij. De dokter probeerde me gerust te stellen door te zeggen dat een operatie nog niet noodzakelijk was maar dat ik het beter wel kon overwegen. Hij gaf aan dat hoe ouder ik zal worden, hoe meer last ik zou krijgen van deze breuk. Ik zou een operatie ook nog kunnen uitstellen maar ook dan zal het herstellen weer wat zwaarder zijn. We zijn het dus eens geworden om een operatie voort te zetten. Dit kan een kleine ingreep zijn door middel van een kleine snede op de huid of een kijkoperatie, wanneer er een paar gaatjes in je huid worden gemaakt. Ik ben er nog niet helemaal over uit, op welk type operatie ik het beste zal gaan instemmen. Zoiets is toch altijd spannend en ik zou graag het beste maar ook het fijnste willen kiezen.

Daarom zou ik het tof vinden als iemand tips en/of ervaring heeft met een liesbreuk? Zo ja, ben je hier ook aan geopereerd?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik liep ook jarenlang met een liesbreuk rond. Ik had ook last van een bult zoals jij rondom mijn liesstreek, wat erg irritant kon zijn. Toen ik wat ouder werd, besloot ik het te laten behandelen. De dokter vertelde mij dat een liesbreuk één van de meest uitgevoerde ingreep is. Daarom had ik gelijk zoiets van; laten we ervoor gaan! Ik koos voor een snede, wat overigens een kleine snede is geworden en goed kan verbergen. De chirurgen hebben een klein synthetisch netje geplaatst. De artsen gaven mij twee opties: een ruggenprik of onder algehele narcose. Ik ben onder algehele narcose gegaan omdat ik zelf nog nooit een ruggenprik heb gehad maar ik ben wel al eens eerder onder gehele narcose geweest dus de keuze was wat makkelijker voor mij. Het is al wel een paar jaar geleden maar ik kan me herinneren dat de operatie niet heel lang heeft geduurd. Ik schat dat het een klein uurtje heeft geduurd. Toen ik eenmaal wakker werd in de uitslaapkamer, voelde ik me nog een beetje slaperig van de narcose. Het was een dagopname dus zodra ik geplast had en het ziekenhuis voedsel binnen hield, mocht ik naar huis. Nou, alles was prima dus ik ging weer lekker naar huis. Ik had wel veel pijn en had nooit gedacht dat het zo een pijn zou doen. Na een week kon ik wat sneller lopen. Nu is het natuurlijk bij iedereen totaal anders, iedereen hersteld op zijn of haar manier. Ik ben een taaie maar ik vond het best gevoelig.  Een paar maanden later was ik opgelucht en dankbaar voor de ingreep.

Nu is het langer dan vijf jaar geleden en ik heb er soms nog wel eens last van. Het gevoel van voorheen, een beetje trekkerig gevoel alsof er weer veel spanning staat rondom de liesstreek. Dit is overigens een stuk minder als ik gesport heb. Ben jij er inmiddels al over uit wat je keuze gaat zijn? Ik hoop dat je wat aan mijn commentaar hebt. Als me nog iets te binnen schiet waar je wellicht wat aan kan hebben, dan zal ik het zeker aan je laten weten!

bewerkt door Zonnetje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

Belangrijke informatie

De website Doktersnel.nl plaatst Cookies, meer informatie kunt u terugvinden in onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid - door op accepteren te klikken verdwijnt deze melding.