Spring naar bijdragen
rotterdammer_72

Tips om te minderen met suiker?

Aanbevolen berichten

Op aanraden van mijn dokter probeer ik minder suiker te eten. Maar ik blijf constant berichten lezen dat er eigenlijk overal teveel suiker in zit, en dat dit soms ook onder verschillende namen op verpakkingen kan staan. Ik heb eigenlijk nooit op dit soort dingen gelet en moet zeggen dat ik door de bomen van informatie het bos niet meer helemaal zie. Heeft iemand handige tips om te minderen met suiker of goede info? Dank! 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las toevallig pas nog een artikel dat ik heb opgeslagen over verschillende namen die in de voedselindustrie gebruikt worden voor suiker. Op deze manier proberen bedrijven je eigenlijk te "foppen", en te laten denken dat er helemaal niet zoveel suiker in een product zit. Dit waren de voorbeelden: D-Glucose, Galactose, Malt, Demerara, Kokosbloemsuiker, Nectar, Ahornsiroop, Blackstrap Molasses, Muscovado, Barbados suiker, agavesiroop, turbinado, oersuiker, panocha, piloncillo, maisstroop, rijststroop, investstroop, treacle, karamel, dadelstroop en tarwestroop. Dat is dus een behoorlijke waslijst!

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Er schijnt een groot verschil te zijn tussen goede en slechte suikers, slecht zijn sowieso:

  • Witte suiker en Basterdsuiker (hier worden je suikerklontjes en normale Cola van gemaakt)
  • Aspartaam (vervanger die bijvoorbeeld in cola light zit)

Goede suikers kun je vinden in Kaneel en vanille maar ook in palm en kokosbloesemsuiker. In principe krijg je met een normale voeding wel de normale hoeveelheid suikers mee. Probeer frisdrank en zoete hapjes te laten staan dan kom je al een heel eind!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Suikers zitten inderdaad overal in, maar zoals @Vuurwerk al aangeeft zijn die lang niet allemaal hetzelfde. Simpel gezegd zit er nogal een verschil tussen een zak snoep en een mandarijntje (want ja, in fruit zit ook een hoop suiker... fruitsuiker wel te verstaan).

In de eerste instantie zou ik ophouden met het eten van snoepgoed en het drinken van frisdrank. Hieronder vallen trouwens ook de zogenaamde fruitsapjes die overwegend bestaan uit concentraat. Als je nog een stukje verder wilt gaan dan zou ik ook ophouden of in ieder geval minderen met het eten van brood en pasta. Je zou het niet denken, maar daar zitten ook enorm veel verkeerde suikers in. Succes!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×

Belangrijke informatie

De website Doktersnel.nl plaatst Cookies, meer informatie kunt u terugvinden in onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid - door op accepteren te klikken verdwijnt deze melding.