Spring naar bijdragen
rotterdammer_72

Tips om te minderen met suiker?

Aanbevolen berichten

Op aanraden van mijn dokter probeer ik minder suiker te eten. Maar ik blijf constant berichten lezen dat er eigenlijk overal teveel suiker in zit, en dat dit soms ook onder verschillende namen op verpakkingen kan staan. Ik heb eigenlijk nooit op dit soort dingen gelet en moet zeggen dat ik door de bomen van informatie het bos niet meer helemaal zie. Heeft iemand handige tips om te minderen met suiker of goede info? Dank! 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las toevallig pas nog een artikel dat ik heb opgeslagen over verschillende namen die in de voedselindustrie gebruikt worden voor suiker. Op deze manier proberen bedrijven je eigenlijk te "foppen", en te laten denken dat er helemaal niet zoveel suiker in een product zit. Dit waren de voorbeelden: D-Glucose, Galactose, Malt, Demerara, Kokosbloemsuiker, Nectar, Ahornsiroop, Blackstrap Molasses, Muscovado, Barbados suiker, agavesiroop, turbinado, oersuiker, panocha, piloncillo, maisstroop, rijststroop, investstroop, treacle, karamel, dadelstroop en tarwestroop. Dat is dus een behoorlijke waslijst!

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Er schijnt een groot verschil te zijn tussen goede en slechte suikers, slecht zijn sowieso:

  • Witte suiker en Basterdsuiker (hier worden je suikerklontjes en normale Cola van gemaakt)
  • Aspartaam (vervanger die bijvoorbeeld in cola light zit)

Goede suikers kun je vinden in Kaneel en vanille maar ook in palm en kokosbloesemsuiker. In principe krijg je met een normale voeding wel de normale hoeveelheid suikers mee. Probeer frisdrank en zoete hapjes te laten staan dan kom je al een heel eind!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Suikers zitten inderdaad overal in, maar zoals @Vuurwerk al aangeeft zijn die lang niet allemaal hetzelfde. Simpel gezegd zit er nogal een verschil tussen een zak snoep en een mandarijntje (want ja, in fruit zit ook een hoop suiker... fruitsuiker wel te verstaan).

In de eerste instantie zou ik ophouden met het eten van snoepgoed en het drinken van frisdrank. Hieronder vallen trouwens ook de zogenaamde fruitsapjes die overwegend bestaan uit concentraat. Als je nog een stukje verder wilt gaan dan zou ik ook ophouden of in ieder geval minderen met het eten van brood en pasta. Je zou het niet denken, maar daar zitten ook enorm veel verkeerde suikers in. Succes!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik had het nooit verwacht om dit te zeggen maar ik denk dat ik een suikerverslaving heb. Gelukkig kan ik mezelf goed in bedwang houden maar ik vind het wel lastig. Ik denk vaak aan suikers, dus in de zin dat ik regelmatig denk aan zoetigheid zoals snoep, chocolade maar ook hartig zoals chips of ander ongezonde snacks. Ik word soms zo gek van die gedachten dat ik mijzelf niet kan beheersen en uiteindelijk maar weer iets ongezonds zit te snacken! ? Het is ook niet normaal maar mijn vertering verloopt ook erg snel of is dit wel normaal? Het lijkt wel alsof ik altijd honger, naja trek heb. Het is niet dat ik overgewicht heb of niet genoeg beweeg maar ik vind het soms wel irritant want ik eet zo gezond mogelijk met groentes en fruit waar dus inderdaad de fruitsuikers inzitten maar ik vind de verleiding soms zo hoog dat ik dan toch weer zin krijg om te snoepen. 

Mijn viendin heeft mij aangeraden om zoveel mogelijk water te drinken zodat mijn maag wat voller voelt. Dit heb ik dus geprobeerd maar alsnog snak ik naar een snack.

Zit dit allemaal tussen de oren of moet ik nog meer water drinken? Veel water drinken kan me soms ook irriteren, gezien ik dan non-stop moet urnineren en dat is niet altijd even makkelijk voor een vrouw.   

Iemand nog meer tips?!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik las toevallig van de week een artikel over verslaafd zijn aan chocolade en er stonden verschillende punten in waarom we soms zo erg maar zoetigheid verlangen (in het speciaal vrouwen). Natuurlijk verlangen we vaak naar zoetigheid wanneer we onze maandstonden hebben of de hormonen weer op springen staan. Ik zelf weet daar ook alles van zeg. 

Op het moment dat u het gevoel krijgt dat uw energielevel begint te dalen dan is het vaak al een gewoonte om te bedenken wanneer u voor het laatst iets gegeten heeft. Mocht daar een flinke tijd tussen zitten dan kan het zijn dat uw bloedglucosewaarden ook wat lager wordt. Door dit verschijnsel is het dan ook makkelijk om iets zoetigs te eten zodat de energielevel weer stijgt.

Wanneer u na het eten veel zin heeft in zoetigheid dan kunt u bijvoorbeeld: de chocolade of ander ongezond zoeitgheid vervangen voor zwarte bessen of een kop kruiden thee maken met een beetje honing. Pepermunt thee is ook goed en ik ben er zelf ook dol op! Pure chocolade is wel niet zo slecht hoor. Het is natuurlijk belangrijk om Magnesium binnen te krijgen daarom zijn noten ook altijd een goed idee zoals Almonds, al wel dit natuurlijk niet zo zoet is maar wel gezond daarnaast vind ik cacaopoeder ook een fantastisch middel en super gezond! Je kan het overal doorheen gooien. Een appel met kaneelpoeder of cacaopoeder is heerlijk óf een banaan met pindakaas. Probeer het eens! @Amber

Deel dit bericht


Link naar bericht
Deel via andere websites

Meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je kunt een opmerking achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

  • Forumstatistieken

    • Aantal discussies
      137
    • Aantal berichten
      381
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

De website Doktersnel.nl plaatst Cookies, meer informatie kunt u terugvinden in onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid - door op accepteren te klikken verdwijnt deze melding.