Spring naar bijdragen
Jess

Brandwonden

Aanbevolen berichten

Hoi hoi

Ik heb dit weekend enkele brandwondjes opgelopen doordat mojn zus haar vlees in de pan smeet. Nu zou ik graag willen weten hoe je het best de wondjes verzorgd om en zo klein mogelijk litteken er aan over te houden.

IMG-20190209-WA0004.jpg

IMG-20190211-WA0005.jpg

20190209_201348.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

au, dat ziet er pijnlijk uit! Op de foto's lijkt het er op dat het 1e of 2e graad brandwonden zijn. Ik kan het niet heel goed zien, maar klopt het dat je ook blaren hebt? Als het 1e graad brandwonden zijn zou dit binnen 1 week ongeveer moeten genezen, en is de kans op littekens vrij klein. Een aantal dingen waar je wel rekening mee kunt houden:

• indien je blaren hebt - niet aan zitten! Gewoon vanzelf weg laten gaan. 
  • Houd alle wondjes goed schoon, en zit er overdag niet aan met vieze vingers. 
  • Probeer geen kleding te dragen die strak over de wondjes op je nek valt (kan irritatie veroorzaken) 

Ik zou zelf niet zomaar zalf gaan smeren. De wondjes lijken me erg vervelend, maar meestal veroorzaken 1e graad brandwonden geen littekens. Je kunt natuurlijk altijd voor de zekerheid even langs de huisarts om advies te vragen, maar normaal gesproken dien je voor "oppervlakkige" brandwonden geen creme te gebruiken. 

Heel veel succes & ik hoop dat je zus de volgende keer voorzichtiger is! :-) 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja de pkekjes due er nu zitten waren idd blaren. Eentje heeft mijn dochtertje open gekrabt ze is 1 dus was met grijpen. De rest is vanzelf open gegaan en die op mijn gezicht is opgedroogd. Ik heb er al iedere dag wondzalf op gedaan maar zal deze dan maar niet meer gebruiken. Bedankt :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jeetje, je hebt er maar geen geluk mee! Als er blaren bij de brandwonden zijn kunnen het tweedegraads brandwonden zijn. In dat geval zou ik zeggen - toch even langs de huisarts voor de zekerheid! Wellicht dat hij/zij je ook zal aanraden om gaasjes / pleister op de open wondjes (open blaren) te doen om te voorkomen dat er bacteriën inkomen. Ik wens je in ieder geval heel veel succes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ziet er inderdaad niet zo fijn uit @Jess. Hoe gaat het nu inmiddels?
Ik las dat @Marjolijn_89 al veel informatie heeft gegeven en dat bij eerste graad brandwonden niet veel zorgen gemaakt hoeft te worden.  Dit hersteld meestal vanzelf en zonder littekenvorming.

Bij tweede graad brandwond kan de huid vochtig zijn. De huid zal na twee á drie weken weer hersteld zijn.

Bij een derde graad brandwonden is de gehele huid verbrand, waar dus de zenuwen ook zijn beschadigd. Hierdoor zullen dus altijd littekens bevinden. Mijn vader heeft een keer frituurvet over zijn hand gekregen en gelukkig viel dat nog mee maar hij is voor de zekerheid wel naar een arts gegaan, gezien de huid vochtig bleef de volgende dag. Het ligt natuurlijk wel aan de temperatuur waar de huid is aan blootgesteld, zo kan je een bepalen om welke graad het gaat.

Hou het even in de gaten en succes!

bewerkt door Amber

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Amber:

Dat ziet er inderdaad niet zo fijn uit @Jess. Hoe gaat het nu inmiddels?
Ik las dat @Marjolijn_89 al veel informatie heeft gegeven en dat bij eerste graad brandwonden niet veel zorgen gemaakt hoeft te worden.  Dit hersteld meestal vanzelf en zonder littekenvorming.

Bij tweede graad brandwond kan de huid vochtig zijn. De huid zal na twee á drie weken weer hersteld zijn.

Bij een derde graad brandwonden is de gehele huid verbrand, waar dus de zenuwen ook zijn beschadigd. Hierdoor zullen dus altijd littekens bevinden. Mijn vader heeft een keer frituurvet over zijn hand gekregen en gelukkig viel dat nog mee maar hij is voor de zekerheid wel naar een arts gegaan, gezien de huid vochtig bleef de volgende dag. Het ligt natuurlijk wel aan de temperatuur waar de huid is aan blootgesteld, zo kan je een bepalen om welke graad het gaat.

Hou het even in de gaten en succes!

Zo ziet het er nu uit

20190212_222051.jpg

20190212_222054.jpg

20190212_222058.jpg

20190212_222102.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ziet er nog best wel gevoelig uit @Jess. De kleur van de wondjes zeggen iets over de fase van de wondgenezing. Zoals je zegt is het niet vochtig want dat kan voor infecties zorgen maar gelukkig hoef je daar momenteel geen zorgen om te maken als de wondjes maar droog zijn en blijven. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites